Fälgar & Däck

HJUL


Färgborttagning

Hade en burk med färgborttagningsmedel i garaget så jag började med att pensla på den och lät det verka över natten

 Penslat på med färgborttagning.

Efter ett antal timmars väntan.

Avspolad och ingen färg försvann av medlet.

Varmluftpistol 600grader, skrapade detta på 30min.

Tog då till trycklufts maskinen och sliprondell.

Efter 1.5tim såg fälgen ut så här.

Efter 3tim hade jag nött bort färgen på två av fälgar.

 Lite slipning på fälgarna.

Fälgarna var målade med massor av klarlack som var riktigt tufft att ta sig igenom. Grundfärgen var som gummi och 2mm tjock typ. Väl nere under färgen var inte aluminiumen slät utan helt porig. Jag grov slipade bara bort all färgen så får jag göra fin slipningen en annan gång. Det gäller ju att få snitts på slipningen så man får reporna åt rätt håll så det blir lite lättare att polera. Och så var det ju lite kvar i mellan dom plana ytorna också

Ock så har ju en bil som bekant fyra hjul.

Köpte en ny burk med färgborttagningsmedel av samma fabrikat Jag misstänkte att detta var färskvara och så var tydligen fallet

 Bakfälg efter första behandlingen.

 Lät färgborttagningsmedel va på i 2dygn.

Bortskrapad klarlack och guldfärg.

 Bara lite grundfärg kvar.

 Rekommenderar färsk burk och tålamod.

Troligtvis måste den andra burken jag hade varit för gammal då den var näst intill oduglig. Nu penslade jag på ett tunt lager och täckte fälgen med ett lock (träskiva) och efter mindre än ett dygn var nästan all färg helt upplöst. Bara att ta fram morakniven och skrapa rent. Så många timmar som den första fälgen tog att göra kan man nog nästan göra alla fyra på.

Så till alla er som ska ta bort färg kan jag nu rekommendera en färsk burk och gasmask.

 Slipning med 400 papper

 Prov polering med autosol.

 Polerad lite till och målad svart.